6 augustus 2020 - COVID-19 Update:
Kiva is in contact geweest met CEVI om te begrijpen hoe we hun bedrijf en leners het beste kunnen ondersteunen tijdens de zich steeds verder ontwikkelende COVID-19 pandemie. We blijven prioriteit geven aan de veiligheid en het welzijn van al het personeel, de leners en hun gezinnen terwijl deze wereldwijde pandemie voortduurt.
Hoewel de reacties op de crisis per land verschillen, hebben de meeste regeringen een uitgaansverbod, reisbeperkingen en landelijke sluitingen opgelegd. De Filippijnen hebben tijdelijke surseances van betaling van leningen opgelegd, die niet alleen gevolgen hebben voor de microfinanciering, maar voor de economie als geheel.
Als gevolg daarvan kunnen kredietnemers en CEVI moeilijkheden ondervinden bij het maken en innen van de terugbetalingen van leningen als gevolg van de bovengenoemde beperkingen of de fall-out effecten van het virus. Het is mogelijk dat kredietverstrekkers de komende maanden vertraging oplopen bij de aflossingen en nieuwe leningen die door CEVI worden geplaatst. Als impact-first funder zet Kiva zich in voor onze Field Partners, net als in eerdere crises. We staan sympathiek tegenover een tijdelijke toename van de terugbetalingsachterstand en criminaliteit om de Field Partners en de kredietverstrekkersgemeenschappen te helpen bij hun herstel.
Kiva werkt nauw samen met CEVI om hen en hun kredietnemers te ondersteunen tijdens de COVID-19-crisis. CEVI stuurt regelmatig updates naar Kiva, en we zullen Partner Pages updaten als we meer weten.
Namens Kiva en CEVI zijn we dankbaar voor uw voortdurende steun in deze moeilijke tijd.
Beschrijving van de partner:
Community Economic Ventures, Inc. (CEVI), een partner van VisionFund International, werd in 1998 in Bohol, Filippijnen, opgericht om het levensonderhoud van gezinnen die onder het Area Development Program van de World Vision Development Foundation (WVDF) vallen, te verbeteren. CEVI is begonnen als een programma voor de ontwikkeling van micro-ondernemingen dat tot doel heeft meer dynamische en duurzame projecten aan te bieden.
In 2000 werd CEVI bij de Securities and Exchange Commission (SEC) geregistreerd als een niet-gouvernementele organisatie (NGO) zonder winstoogmerk. CEVI is een christelijke organisatie, die de vorming van waarden integreert in haar aanbod van financiële en technische bijstand aan micro-ondernemers die zich bezighouden met handel, productie, landbouw en dienstverlening. De sociale missie van CEVI is om "de economisch actieve armen te dienen door passende en kwalitatief hoogstaande microfinancieringsproducten en -diensten te leveren om hun bedrijven te helpen groeien".
Door betere alternatieven te bieden om toegang te krijgen tot krediet, kapitaal op te bouwen, microverzekeringen en sparen, en door de consultancydiensten en opleidingen (Financial Literacy Program) uit te breiden, heeft het CEVI het leven van duizenden gezinnen helpen transformeren. Lees enkele succesverhalen van klanten op de CEVI website
CEVI streeft niet alleen naar het opbouwen van klantcapaciteit door middel van business managementmodules, maar ook door middel van waardetrainingen, die de persoonlijke ontwikkeling bevorderen. CEVI opereert met het inzicht dat door klanten te voorzien van kennis, in aanvulling op kapitaal, klanten de middelen hebben om hun bedrijf te ondersteunen en uiteindelijk te laten groeien. Bovendien staat CEVI vooral ten dienste van vrouwen, vanuit de gedachte dat als vrouwen in staat zijn een hoger inkomen te bereiken, zij dit direct zullen investeren om de kwaliteit van het leven van hun gezin te verbeteren, en dat zij goede waarden zullen bijbrengen aan hun kinderen.
Sinds de oprichting heeft CEVI in 13 provincies en steden in de Filippijnen microfinancieringsdiensten opgericht, met in totaal 32 vestigingen, vanaf september 2016. CEVI blijft methoden onderzoeken om het bereik van mensen in verarmde regio's te vergroten, inclusief gemeenschappen die financieel zijn uitgesloten op basis van etniciteit en religie.
Visie: "Mensen die de volheid van het leven ervaren."
Missie: "Als een duurzame microfinancieringsinstelling volgen we Jezus Christus in het bevorderen van de transformatie in het leven van arme gezinnen en gemeenschappen door middel van passende microfinancieringsdiensten met waardevorming, training en advies."
Een opmerking over het rendement van de portefeuille van CEVI:
We geven veel om de kosten die Kiva-leners betalen voor hun leningen. Daarom is een eerlijke prijsstelling een kernonderdeel van ons eerste due diligence-proces voor Field Partners. Met Kiva's 0% kapitaal zijn veel van onze Field Partners ook in staat om extra waarde toe te voegen aan hun leningen door het verlagen van de rentetarieven, het aanbieden van niet-financiële diensten of het creëren van nieuwe leningproducten.
Voor partners met gerapporteerde portefeuillerendementen of gemiddelde APR's hoger dan 50% neemt Kiva stappen om te controleren of de hoge tarieven gerechtvaardigd zijn door de impact van de leningen. Kiva controleert ook of de partner geen onredelijke winsten genereert of opgeblazen salarissen betaalt, en of de hoge bedrijfskosten van de partner gerechtvaardigd zijn door zijn bedrijfsomgeving en/of het ontwerp van zijn leenproducten.
We proberen leningen te ondersteunen die geen ongerechtvaardigde kostenpost vormen voor hardwerkende leners.
We erkennen echter dat sommige van onze partners, om kwetsbare en uitgesloten mensen te bereiken met producten en diensten met een grote impact, hoge kosten maken die het noodzakelijk maken om leners hogere dan gemiddelde kosten in rekening te brengen om duurzaamheid en schaalbaarheid mogelijk te maken. Met deze partner ondersteunt Kiva capital een leningproduct dat minder kost dan de typische producten van de partner.
Factoren die de kosten die deze partnerorganisatie in rekening brengt aan haar kredietnemers opdrijven zijn onder andere:
- Ze verstrekken zeer kleine leningen. Dit leidt tot hogere operationele kosten, aangezien het verstrekken van elke individuele lening een minimum aan kosten per eenheid met zich meebrengt.
- Ze bieden meer dan alleen contant geld aan veel van hun kredietnemers, waaronder kostbare 'wraparound' diensten zoals gezondheidszorg, financiële of zakelijke training, landbouwvoorlichtingsdiensten, verzekeringen of toegang tot onderwijs.
- Ze werken op grote schaal in plattelandsgebieden, waardoor hun werknemers dure reizen moeten maken om hun klanten te vinden en te bedienen.
- Ze werken in een regio waarvan bekend is dat er een risico op natuurrampen bestaat, wat de kosten van het zakendoen verhoogt.