’Kleine ondernemers verdienen onze steun, zeker nu’

Door Redactie Wakibi op 4-5-2020

Partners en sponsors

Hein Pouw is de directeur van Buurt & Co. Met dit bedrijf brengt hij lokale ondernemers en verhuisde consumenten met elkaar in contact. ‘Ons welkomstgeschenk, dat BuurtKadoos heet, zit vol met vouchers en sympathieke cadeaus van ondernemers uit de buurt. Zo houden we de buurt bruisend.” Wakibi past goed bij zijn MVO-beleid en dus besloot Hein sponsor te worden.

Net als voor vele andere ondernemers is het ook voor Hein Pouw een moeilijke periode. Normaal gezien zitten zijn buurtkadoos vol met vouchers van bijvoorbeeld tandartsen, sportscholen en restaurants. Maar de retail heeft het zwaar en dus merkt ook Hein dat: ‘Het schip vaart met de neus in de wind, we gaan kijken of we hem op koers kunnen houden.’

 

Wat is BuurtKadoos precies?

‘Met BuurtKadoos brengen we lokale ondernemers en verhuisde consumenten met elkaar in contact. Dat doen we met een welkomstgeschenk vol met vouchers, cadeautjes en aanbiedingen van lokale ondernemers. Heel hoogdravend gezegd, zijn wij op aarde voor de lokale gemeenschap, voor de kracht van “samen”. We geloven dat wonen, winkelen, werken en ontspannen, buurten leefbaar houdt.’

 

Veel van die ondernemers hebben het nu zwaar, wat merk jij daarvan?

‘Veel. Normaal zijn we met vijftien man, nu zitten er daarvan elf duimen te draaien. Veel ondernemers kunnen de kosten nu gewoon niet hebben. We werken wel op abonnementsbasis, maar het blijft spannend. We helpen ondernemers daar waar mogelijk en doen dat case by case. Hopelijk trekt het snel weer aan.’

 

Waarom ben je sponsor van Wakibi geworden?

‘In de missie van ons bedrijf staat dat we geloven in een sterke buurt. Dat is meteen de connectie met Wakibi. Dankzij de microkredieten die je via Wakibi kunt uitlenen, worden lokale ondernemers in ontwikkelingslanden gesteund. Dat is hard nodig, zeker in deze tijden. Hulp verlenen is één ding, maar ondernemers werken vanuit eigen kracht en zelfredzaamheid. Die aanpak spreekt me aan. Zo’n ondernemer verbindt de gemeenschap, neemt wellicht mensen aan en versterkt zo de gehele buurt. Dat stimuleren we graag. We zijn een organisatie met een sterke focus op MVO. Zo worden alle cadeaus gevuld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is mooi om te zien met hoeveel plezier die mensen dit werk doen.’

Voorbeeld van een Buurtkadoo

Wat houdt het sponsorship in?

‘Wij maken Wakibi bekend bij 600.000 mensen in Nederland per jaar, dat zijn ongeveer 280.000 huishoudens. Wij nemen een voucher van Wakibi mee in alle cadeaus. Het is lastig om te bepalen hoeveel mensen uiteindelijk een krediet uitlenen via de website, maar ik denk dat dat er wel een paar honderd zijn.’

 

Je leent zelf ook krediet uit, waar let je op bij de keuze voor de ondernemer?

‘Ik vind vooral het verhaal van een ondernemer heel leuk. Ik heb niet een voorkeur voor sector of land. Het valt me op dat de lening altijd keurig wordt afgelost. Eén ondernemer kon het niet, maar dat is onderdeel van het spel. Het bedrag is niet zo hoog dat je daar een buil aan valt.’

Ook interesse om partner te worden van Wakibi? Fantastisch! Partner worden kan op verschillende manieren.