MVO in de praktijk: microcredits hand in hand met micro habits

Door Peter Blees op 8-12-2023

socialimpact

Nederlandse bedrijven die microkredieten verstrekken aan ondernemers in ontwikkelingslanden zien dat vaak als een mooie vorm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het bedrijf i45, The Micro Habit Company verbindt de steun voor Wakibi-projecten aan de corebusiness van zijn programma: het stimuleren van kleine, krachtige en gezonde gewoontes (micro habits) bij werknemers van bedrijven en organisaties.

‘Kleine handelingen, grote gevolgen’

“Ons programma stimuleert werknemers van bedrijven tot het uitvoeren van kleine, dagelijkse gewoontes die weinig tijd kosten (5 minuten per dag), maar wel grote positieve impact op hun eigen welzijn hebben. Voor de deelnemende bedrijven is het voordeel dat hun medewerkers daardoor beter in hun vel zitten, meer energie hebben en bijvoorbeeld beter met stress om kunnen gaan”, zegt Rob van Drunen, een van de grondleggers van i45, The Micro Habit Company. “Het programma duurt 45 dagen en gaat via een app. Er is een vorm van competitie tussen groepjes van vijf deelnemers. Ze kunnen punten verdienen en aan het eind van de rit uiteindelijk een donatie voor een goed doel winnen. Op die manier gaat 4,5% van de investeringen van onze klanten in ons programma naar goede doelen, waaronder Wakibi”, vult zijn compagnon Paul Stienen aan.

De dagelijkse ‘micro habits’ zijn bijvoorbeeld: twee glazen water drinken na het opstaan, koud afdouchen, een workout van vier minuten, een mini-meditatieoefening en het uitzetten van de telefoon een uur voor het slapen gaan. “Onze applicatie is er 100% op gericht dat iedereen dat elke dag gaat doen, met alle positieve gevolgen voor het welzijn. Het gaat bovendien op een hele leuke, laagdrempelige manier”, vertelt Rob.

PwC’ers erg gemotiveerd Accountantsbureau

PwC is een van de grote bedrijven die het programma heeft afgenomen. Anneloe van de Wijdeven, Project Lead Talent Acquisition, heeft het destijds bij PwC opgezet voor een groep medewerkers van de afdeling Recruitment. Zij kijkt er met tevredenheid op terug. “Deelname was op vrijwillige basis en er hebben 40 van de ongeveer 60 medewerkers meegedaan. Ze waren allemaal erg gemotiveerd, ook dankzij het spelelement. Die onderlinge competitie zorgde er echt wel voor dat we die oefeningen dagelijks deden.” Het doel van PwC was uiteraard de bevordering van het fysiek en mentaal welbevinden van deze werknemers, zodat duurzame inzetbaarheid en werknemerstevredenheid konden toenemen. “We hebben dat ook echt wel ervaren”, aldus Anneloe. “Ook het kiezen van een maatschappelijk doel aan het eind van het traject gaf een goed gevoel. Het groepje dat de challenge won, heeft gekozen voor een Wakibi-project van vijf vrouwelijke ondernemers. Dat sprak heel erg aan.”

PWC

Er is bij i45 keuze uit projecten van een beperkt aantal kleinschalige organisaties, leggen Rob en Paul uit. Naast Wakibi zijn dat o.a. organisaties die bomen planten, maaltijden verstrekken of shelters voor daklozen produceren. “We kiezen juist organisaties die één ding heel concreet en specifiek doen. We kunnen het dan ook meetbaar maken: 1000 bomen geplant of 1000 euro microkrediet verstrekt aan 30 vrouwelijke ondernemers. Het zijn organisaties waarbij we goed gevoel hebben over effectiviteit en transparantie.”

Duurzame verandering

Paul en Rob zien dat Wakibi vaak als goed doel wordt gekozen, waarschijnlijk ook door de parallel van ‘micro habits’ en ‘microkredieten’: een relatief kleine inspanning of een relatief kleine financiële investering heeft een grote impact. Rob: “Mensen krijgen ondersteuning bij het duurzaam veranderen van hun eigen gedrag, dat geldt ook voor de ondernemers van de Wakibi-projecten. Ik heb enkele keren voor langere tijd gewerkt bij ontwikkelingsprojecten in Kenia en Ghana. Daar heb ik geleerd dat het meer moet zijn dan ‘helpen’. Het is noodzakelijk dat mensen het zelf gaan doen.” Ook compagnon Paul Stienen is een echte wereldburger en deelt zijn persoonlijke drijfveren: “Ik heb door mijn reizen, ook voor mijn werk als documentairemaker, allerlei culturen leren kennen. Daarbij is mijn prachtige vrouw Turks en heb ik veel goede vrienden uit verschillende culturen. Dan ervaar je ook dat in ons land alle basisbehoeften in overvloed aanwezig zijn. Ik vind het daarom belangrijk mensen op weg te helpen in landen waar dat niet zo vanzelfsprekend is.”

MVO is bij ons integraal

“Voor ons is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen eigenlijk integraal onderdeel van ons bedrijf. Het goede doel heeft een duidelijke functie voor het programma”, besluit Rob. “We bouwen een financieel gezond bedrijf op dat bijdraagt aan positieve gedragsverandering bij werknemers en dat zorgt daarnaast voor een investering in goede doelen, dus eigenlijk een win-win-win-situatie.”

Wil je met jouw bedrijf ook bijdragen aan ontwikkeling van ondernemerschap in ontwikkelingslanden. Bekijk hier de mogelijkheden: www.wakibi.nl/partner-worden