Maatschappelijk betrokken ondernemen: Natasja Eshuis doet het via Wakibi

Door Laura Berger op 8-4-2022

Impact van microkrediet

Waarom microkredieten

Partners en sponsors

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, wie kent de term niet? Natasja Eshuis (57), directeur van reisorganisatie Travel Trend, zeker wel. Zij zet zelfs graag nog een stapje extra en is intrinsiek gemotiveerd om een verschil te maken in de wereld. Maatschappelijk Betrokken Ondernemen past haar als term dus eigenlijk veel beter.

Type: Wereldverbeteraar

“Ik ben wel van het type ‘wereldverbeteraar’. Ik zoek altijd manieren om bij te dragen in het leven van mensen”, antwoordt Natasja op de vraag waarom ze uitlener is bij Wakibi. “Als directeur van een reisorganisatie heb ik niet veel tijd om vrijwilligerswerk te doen, maar een financiële bijdrage doe ik graag.” 

Dat doet ze inmiddels al enkele jaren via Wakibi voor ondernemers in ontwikkelingslanden. “Ik vind het zo leuk als ik een mailtje krijg: ‘er is een aflossing geweest’. En dan is er weer vier euro afgelost ofzo”, lacht ze. “En toch, als ik veel projecten heb en ik krijg vier euro hier en vijf euro daar terug, dan ben ik snel weer op een bedrag dat ik kan uitlenen. Daar word ik blij van. De kleine bedragen maken het een toegankelijk platform. En door het circulaire karakter kun je je bedrag blijven inzetten.”

Het voordeel van microkredieten  

“Ik leerde Wakibi kennen via een nieuwsbrief van de branchevereniging voor reisorganisaties en heb toen een paar sponsorbijeenkomsten bezocht. Microkredieten hebben al langer mijn interesse. Het is een mooie manier van mensen ondersteunen zonder ze afhankelijk te maken van financiering. Dat ze gewoon in hun eigen kracht blijven en niet een hand op hoeven te houden.” Natasja kiest altijd voor projecten van vrouwen, liefst in de levensmiddelensector. “Voor zaadjes in de landbouw, of een broodbakmachine. Dat is toch de basis van ons bestaan. En vrouwen, omdat ik heb gelezen dat ze beter zijn in het aflossen van leningen. Er is bij Wakibi zoveel keus, je moet ergens op selecteren.” 

Verspreiden van de Wakibi-boodschap

Natasja houdt het niet alleen bij zelf microkredieten verstrekken via Wakibi. “Een paar jaar geleden heb ik op Valentijnsdag alle medewerkers van Travel Trend een Wakibi cadeaubon gegeven. De reacties waren positief. Een paar van hen hebben toen hun cadeaubonnen gebundeld, zodat ze projecten konden ondersteunen die daarmee het doelbedrag konden halen.” Niet alleen de medewerkers zelf waren betrokken. “Het was heel leuk om te zien dat zij hun kinderen erbij haalden om een project te kiezen”. 

Afgelopen kerst gaf Natasja haar nichtjes een bon om een ondernemer te ondersteunen. Ze doneerde bovendien een bedrag aan Wakibi om de website te verbeteren. En ze geeft vaste klanten van Travel Trend een cadeaubon als relatiegeschenk. “Zij sturen ons soms reisverslagen voor op de website met een foto erbij. Dan sturen wij als bedankje een Wakibi cadeaubon”. 

Reizen en Wakibi

De reisorganisatie die Natasja nu 12 jaar runt, is gespecialiseerd in verre reizen op maat voor particulieren. “Ik vind het leuke van Wakibi dat veel van de projecten in landen zijn waar onze reizigers naartoe gaan”. Uitleners bij Wakibi zijn vaak reislustige types. Ze ondersteunen projecten van landen waar ze zijn geweest. Dat geldt ook voor Natasja. “Ik ben helemaal weg van Latijns-Amerika. Het temperament spreekt me enorm aan. Die mensen leven vanuit hun hart. Ik heb naar landen gereisd als Colombia, Peru, Ecuador. Dus ik geef microkredieten aan ondernemers uit die landen”. 

Wat maakt volgens haar dat Wakibi zoveel weerklank vindt bij reizigers? “Omdat mensen die graag reizen, openstaan voor andere culturen. Ze kijken verder dan hun neus lang is. Ze zijn zich ook heel erg bewust van hoe goed we het in Nederland hebben. Ze willen andere mensen een zetje geven. Dan is de brug naar helpen via microkredieten snel gemaakt. Met kleine bedragen kun je al een verschil maken, niet alleen voor de ondernemer zelf, maar ook voor hun gemeenschap. Het lijken misschien druppels op een gloeiende plaat, maar het zijn wel een hoop druppels.” 

Van ondernemer tot ondernemer

Als directeur kent Natasja het ondernemerschap van binnen en buiten. Stel dat een ondernemer die zij heeft ondersteund morgen binnen komt lopen, wat zou zij deze ondernemer dan adviseren? “Poeh, wat een lastige vraag”, lacht Natasja. “Het is eerste wat in me opkomt, is altijd luisteren naar je onderbuik. Die geeft wel aan hoe het moet. En daarna kun je wel de theorie en de cijfers erbij verzamelen. Dat is wat ik probeer te doen, het begint bij het gevoel. Laat je niet van de wijs brengen door mensen die met allerlei bezwaren komen. Gewoon gaan.” 

Een betere wereld begint bij jezelf, lijkt het motto van Natasja. “Mensen die nog niet uitlenen via Wakibi zou ik willen zeggen, waar wacht je nog op? Een verschil maken is op deze manier echt niet moeilijk.” En die dag nog voegt ze zelf de daad bij het woord. Een paar uur na het interview stuurt Natasja een mail door van weer een aflossing door een ondernemer. “Kijk, dit is zo’n voorbeeld waar ik het vandaag over had. Nu heb ik weer een nieuw bedrag bij elkaar om opnieuw uit te lenen. Ga ik zo even doen.”