Uitlener Buynamics geeft iedere maand twee nieuwe microkredieten

Door Sylvie Van den broeck op 1-6-2021

Uitleners

Partners en sponsors

26 jaar geleden startte Robert Driessen (rechts op de foto) als inkoopdirecteur bij technische groothandel Plieger. In 2015, na twintig jaar in loondienst te zijn geweest, nam hij ontslag om een eigen zaak te starten. Samen met compagnons Jan-Paul Plieger (links op de foto) en Nico Bontenbal richtte hij Buynamics op, een bedrijf dat inkoopsoftware verkoopt. Zes jaar later bestaat zijn bedrijf uit 20 medewerkers en heeft het een database met de actuele prijzen van 1.500 grondstoffen en 350 industriemodellen van over de hele wereld. “Al vanaf de start hebben we beslist dat een deel van onze inkomsten naar een goed doel moest gaan, maar het was een enorme zoektocht naar een geschikt goed doel”, vertelt Robert.

“We sponsoren al goede doelen sinds de oprichting van Buynamics”, vertelt Robert. “Omdat veel van onze klanten afhankelijk zijn van grondstoffen uit de ontwikkelingslanden wilden we absoluut iets terugdoen voor die landen. Zo wilden we de cirkel rondmaken.” Met die missie kwam Robert in eerste instantie terecht bij een grote organisatie voor internationale ontwikkelingssamenwerking.

“Het was een enorme zoektocht om een geschikt goed doel te vinden.”

Zakelijk microkrediet

“Ik ben drie jaar lid geweest van een ondernemersprogramma van een internationale hulporganisatie. Wat je daarvoor terugkreeg was dan het ondernemersnetwerk met professionals die zich sociaal wilden ontwikkelen en ervaringen wilden uitwisselen.” Jammer genoeg viel die community wat tegen. “Er werd mij verteld dat er 2000 mensen in dat netwerk zaten. In het begin ben ik naar al hun events geweest en nam ik initiatieven om te presenteren en denkgroepen op te zetten, maar ik kwam steeds dezelfde acht mensen tegen.”

Een druppel op een gloeiende plaat

Robert bleef achter met het gevoel dat zijn sponsoring ergens op de grote hoop belandde. “De afstand die je steun binnen zo’n enorme organisatie moet afleggen is gewoon te groot, je hebt geen idee van waar je hulp uiteindelijk terechtkomt.”

Onderbroeken doneren

Op een dag werd Robert benaderd door een student met een fantastische propositie: hij wilde zijn eigen ondergoedbedrijf oprichten. Voor elk verkochte stuk ondergoed, zou zijn bedrijf hetzelfde stuk aan de lokale bevolking in Tanzania doneren. Daar zou ook de productie plaatsvinden. Robert en zijn compagnons waren meteen enthousiast en zetten hun sponsoringbudget over naar de geëngageerde ondergoedverkopers.

Conflict

“Na twee jaar kreeg die jongen een conflict met de medeoprichters en zijn ze uit elkaar gegaan. Dat was voor ons reden om wederom op zoek te gaan naar een nieuw goed doel.”

Startpagina

Zes jaar na de oprichting van zijn bedrijf kwam Robert via een startpagina bij Wakibi terecht. “Het gesprek met Sylvia Siertsema (fondsenwerver bij Wakibi) bevestigde wat we gelezen hadden: bij Wakibi kies je zelf welke ondernemers en regio’s je steunt. Als de ondernemer een terugbetaling doet, hoe klein dan ook, dan krijg je daar bericht van. Je zíet dus waar je het voor doet.”

“Elke maand mogen twee medewerkers van Buynamics een project uitkiezen op de website van Wakibi om een lening van € 100 aan te geven.”

Twee leningen per maand

“Elke maand mogen twee werknemers een project uitkiezen op de website van Wakibi om een lening van € 100 aan te geven. Dat is dus € 200 per maand en € 2400 per jaar. Dat ronden we af naar € 2500 door jaarlijks nog € 100 bij te dragen aan de werkingskost”, voegt Robert toe.

Iedere maand ietsje meer

“Nu zitten we in onze derde maand en kiezen we ons vijfde en zesde project. Wanneer er terugbetalingen komen, gaan we die € 200 per maand gewoon aanhouden en zetten we de terugbetalingen ook om in nieuwe leningen. Met een gemiddelde looptijd van een jaar kunnen we daar binnen vijf jaar tien ondernemers per maand een lening van € 100 mee geven. En binnen tien jaar twintig!”

“Ik kies altijd voor projecten met de slechtste foto’s.”

Introspectie

“Het uitkiezen van een project dwingt je om goed na te denken over waar je in wil investeren en wat voor jou goed voelt. Door je eigen doelen te stellen leer je jezelf kennen.”

Afrikaanse onderneemsters

“Vanuit Buynamics filteren we altijd op projecten van ondernemende vrouwen in Afrika. Daarmee versterken we hun zelfstandigheid, opleiding en ontwikkeling. En dat heeft invloed op hun hele gezin.”

De impact van een foto

“Binnen dat kader ga ik vooral af op de foto. Maar ik kies bewust niet voor de meest gepolijste projecten met de mooiste jonge vrouwen in de hoogste resolutie. Ik steun liever vrouwen die al wat ouder zijn, met een minder goede foto die minder goed presenteert. Zij kunnen het krediet het hardst gebruiken denk ik dan.”