De vijf lessen over MVO van samenwerkingspartner Sawadee

Door Laura Berger op 9-5-2022

Uitleners

Impact van microkrediet

Partners en sponsors

social impact

Reisorganisatie Sawadee is sinds 2019 partner van Wakibi. Afgelopen april doneerde het bedrijf al voor de derde keer aan het social impact fonds. Een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Joran de Ridder, senior marketeer en kartrekker van het beleid rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van Sawadee. Daar leerden we veel van! Hieronder zetten we de vijf belangrijkste lessen over MVO uit dit gesprek op een rij.

Les 1: Maak MVO onderdeel van je core business

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is niet zomaar een hippe term voor Sawadee. Duurzaamheid staat centraal in het reisaanbod. “Het belangrijkste doel voor ons is om klimaatneutraal te worden”, legt Joran uit. “Wij zijn in 2018 begonnen met volledige CO2-compensatie van al onze reizen. Daarin waren we een van de eerste reisorganisaties”. 

Van slim omgaan met hotelovernachtingen tot lokaal openbaar vervoer en zelfs het gebruik van handdoeken wordt meegenomen in de opzet van de reizen. “We proberen meer vervoer per trein aan onze reizen toe te voegen, ook al is dat een logistieke uitdaging”, noemt Joran als voorbeeld. “Ook kijken we naar het toevoegen van elektrisch vervoer zodra dit mogelijk wordt. We blijven langer op plekken, omdat is aangetoond dat dat uitstoot scheelt”. Dit maakt het aanbod future proof: “We moeten ons product zo ontwikkelen dat het meegaat met de tijd. Reizigers vragen om duurzame en eerlijke reizen”. 

Les 2: Betrek je belangrijkste stakeholders

Een succesvol MVO beleid wordt niet alleen gedragen door de organisatie zelf. Door externe stakeholders te betrekken, draag je als organisatie uit dat je sociaal en ecologisch verantwoord werkt. Sawadee doet dat samen met haar klanten. Joran: “Reizigers kunnen een vrijwillige bijdrage leveren voor duurzaam reizen. Uit dat potje hebben we in 2019 en 2021 gedoneerd aan Wakibi”.

Afgelopen januari hield de reisorganisatie actiedagen om donaties te verzamelen voor Wakibi. Bij iedere boeking op die dagen werd automatisch een donatie van 25 euro gedaan, die terecht kwam in het social impact fonds dat Wakibi beheert voor Sawadee. De actie resulteerde in een donatie van 11.150 euro. Zo droeg iedere boeker bij aan de ondersteuning van een ondernemer in een ontwikkelingsland. “Op social media ontvingen we verschillende positieve reacties. De actie was zo succesvol, dat we dit een maand later weer hebben gedaan, maar dan voor giro 555 voor Oekraïne”.

De cheque met de donatie werd op 14 april overhandigd aan Sylvia Siertsema, hoofd Fondsenwerving van Wakibi. Joran mocht dit doen namens Sawadee. “Het is leuk om geld weg te geven aan een doel dat er goede dingen mee doet”. Hij voegt daaraan toe: “Om het allemaal zo duurzaam mogelijk te doen, was de cheque overigens gemaakt van recyclebaar materiaal”. 

Les 3: Ondersteun zoveel mogelijk lokaal

De derde les is dat je MVO-beleid de grootste impact heeft wanneer je de lokale economie ondersteunt. “Waar het geld het meest nodig is, moet het worden uitgegeven, vind ik. Dus we proberen ervoor te zorgen dat de lokale economie zoveel mogelijk van onze reizen profiteert. We zitten bijvoorbeeld zoveel mogelijk in hotels van lokale ondernemers en gebruiken lokaal transport.”

Sawadee kiest er om deze reden voor om via Wakibi ondernemers te ondersteunen die werken in de sectoren huisvesting, onderwijs en transport. “Die sectoren hebben namelijk het meest met onze reizen te maken. Als wij op reis gaan in een land, zijn dat de zaken waar we gebruik van maken. We hebben veel contact met locals”.

Les 4: Kies partners die dezelfde waarden delen

In dat principe van lokaal ondersteunen, vond Sawadee een gedeelde waarde met Wakibi. Dat is les vier: werk met partners die jouw waarden delen, en je impact vermenigvuldigt zich. Joran: “Wakibi ondersteunt net als Sawadee de mensen in de regio die de financiering het hardst nodig hebben. Dat sluit mooi aan bij wat wij belangrijk vinden. Dat is een sterke basis voor onze samenwerking”.

Les 5: MVO is geen ‘tijdelijk project’ 

De laatste les is dat het slagen van je MVO-beleid langdurige en continue aandacht vraagt. Stap voor stap werkt Sawadee verder aan duurzame reizen. De samenwerking met Wakibi is nu drie jaar onderweg. Doordat het het geld dat ondernemers terugbetalen, weer opnieuw als microkrediet wordt uitgeleend, hebben de donaties van Sawadee zich qua impact al verdubbeld tot bijna 100.000 euro. “Sick, echt geweldig”, reageert Joran daarop, “en het fonds loopt nog wel een jaar of 8 door, dus dat gaat echt de goede kant op”.

Via een Power BI dashboard (een online presentatie tool) kan Sawadee die impact zelf real-time bijhouden. “We hebben het dashboard prominent op onze website geplaatst. Dat geeft de bezoekers het beeld dat onze samenwerking echt leeft. En we delen een paar keer per jaar cijfers in onze nieuwsbrief en op de socials”. Hier zit nog een laatste les in verborgen: wees trots op wat je bereikt met je MVO beleid en blijf dat uitdragen.

Kwestie van geven en nemen

“Ik zou alle partners van Wakibi en andere organisaties aanraden om ook een actie op te zetten. Het is heel simpel om te doen. Wakibi krijgt er iets moois voor. En je krijgt er als organisatie veel voor terug. Het belangrijkste is dat je geld kunt geven aan een doel waarvan we weten dat het geld goed wordt besteed. En je ziet direct de impact van je donatie”.