“We willen Wakibi net zo bekend maken als de Postcodeloterij”
Door Ilse Naves-Scheidel op 28-7-2020Partners en sponsors
Partners en sponsors
Als je Wakibi volgt dan heb je vast gezien dat er in het afgelopen jaar veel is gebeurd: een nieuwe website, meer posts in social media, betere zichtbaarheid in Google. Dit alles om Wakibi meer naamsbekendheid te geven. Want vraag maar eens in je omgeving of iemand Wakibi kent. Het antwoord is, helaas, meestal ”nee”.
De stuwende kracht achter het vergroten van onze naamsbekendheid is samenwerkingspartner Orangedotcom. Zij zijn een digital marketing bureau, gespecialiseerd in SEO en SEA. En – wat een geluk voor Wakibi - ook nog eens één van de beste volgens de Emerce100.
Met behulp van content-optimalisatie, linkbuilding en technisch advies zorgen zij voor meer organische zichtbaarheid online. Voor degene die niet bekend zijn met al deze termen: zij zorgen dat Wakibi online opvalt en makkelijk vindbaar is. Want hoe bekender je bent, hoe meer mensen bereid zijn leningen te verstrekken. Daarom is Orangedotcoms missie: “Wakibi moet minstens zo bekend worden als de Postcodeloterij!”
Wow! Dat klinkt ambitieus. En het maakt ons nieuwsgierig naar de mensen die zich hiervoor inzetten. Daarom gaan we in gesprek met Arnoud Duiker, oprichter en directeur, Richard de Vries die het contact initieerde tussen beide organisaties en Germaine van den Hoff die één dag in de week vanuit Orangedotcom werkt voor Wakibi. Uit het gesprek blijkt al snel hoe gemotiveerd zij zijn om met hun kennis en expertise over digitale marketing, ondernemers in minder rijke landen een handje te helpen.
Richard, jij was degene die het eerste contact legde in 2016. Sinds die tijd werken Wakibi en Orangedotcom al samen. Wat is er gebeurd in die 4 jaar?
“Beide organisaties zijn gegroeid in die jaren. Orangedotcom is groter geworden en ook het netwerk van Wakibi is uitgebreid met nieuwe partners. Maar de grootste verandering vond het afgelopen jaar plaats. Eerder ging elke cent die Wakibi ontving direct naar de ondernemer. Nu kiest Wakibi ervoor om een klein deel daarvan te investeren, om te groeien en uiteindelijk zo meer leningen te kunnen verstrekken.
Dat doen ze bijvoorbeeld door meer marketingbudget in te zetten. In de afgelopen 4 jaar is Wakibi al beter vindbaar geworden in de organische zoekresultaten van Google. Ook heeft ons advertising team advertenties op Google geplaatst. Hiervoor stelde Google Grants het budget beschikbaar. Dit jaar zet Wakibi marketingbudget in om nog beter vindbaar te worden. Bijvoorbeeld door banners te laten ontwikkelen waarmee we op social media de aandacht trekken van onze doelgroep. Door steeds op hun netvlies te verschijnen, wordt Wakibi bekender bij de doelgroep en is de kans groter dat ze overgaan tot actie en een lening financieren. Bovendien wordt Wakibi met meer bekendheid ook interessanter voor andere samenwerkingspartners.
Via een op maat gemaakt dashboard dat Germaine ontwikkelde gaan we monitoren welke kanalen en content bijdragen aan de bekendheid en welke content leidt tot een lening of donatie.”
Kun je meer vertellen over dat dashboard, Germaine?
“In het dashboard hebben we de verschillende data uit online kanalen samengebracht. Zo kun je in één oogopslag de resultaten zien: Hoeveel bezoekers hebben we getrokken op welk kanaal? Hoeveel leningen zijn er daardoor in actie gezet? Welke buttons en content nodigen uit om door te klikken?
Op basis van die gegevens kunnen we bepalen wat succesvol is en daarop bijsturen. Omdat ik nu één dag in de week werk voor Wakibi, kan ik dit structureel gaan volgen.”
Wat is jullie motivatie om juist voor Wakibi te kiezen?
Arnoud brengt zijn persoonlijk motivatie mooi onder woorden: “Mijn eerste uitleenproject was een ondernemer in Bolivia die smartphones repareert. Zij hebben het hele tijdperk van computers en laptops overgeslagen en zijn direct met smartphones begonnen. Ik vind het mooi om te zien hoe zo’n ondernemer inspringt op die groeimarkt. Voor ons is het belangrijk dat Wakibi ondernemers de mogelijkheid biedt om voor zichzelf te kunnen zorgen. Uiteindelijk wil iedereen dat toch, voor zichzelf zorgen?
Juist op dit moment is het belangrijk want ik houd ik mijn hart vast voor de ondernemers in Afrika en Zuid-Amerika die worden getroffen door de economische gevolgen van corona. Ook voor Orangedotcom was het een spannende tijd maar wij hebben klanten in verschillende sectoren en gelukkig gaat online alles gewoon door, dus valt het voor ons wel mee. Voor mij is dit juist een extra motivatie om ondernemers in andere landen te helpen die nu een moeilijke tijd hebben.”
Als we jullie over 4 jaar weer interviewen, waar staan we dan?
“Oh, als ik daar mijn fantasie op los mag laten,” zegt Richard, “dan heb ik wel een idee.
Wanneer je nu uitleent aan een ondernemer dan zie je zijn of haar foto en lees je over het bedrijf of project. Op basis daarvan kies je aan wie je uitleent. Als de techniek zich nog verder ontwikkelt in de komende jaren, zou het mooi zijn als je meer contact hebt met die ondernemer. Dat je hem een appje kunt sturen om te vragen hoe het gaat met zijn bedrijf. Dat je echt een band met hem opbouwt.”
Wakibi is erg blij met partners die zich persoonlijk zo betrokken voelen. Met hen kunnen we Wakibi meer bekendheid geven. Heb jij ook interesse om Wakibi partner te worden en ondernemers in andere landen te helpen? Lees dan op onze pagina 'Partner of sponsor worden?' hoe je hieraan kunt bijdragen.