Social Wheels reist langs Wakibi-projecten in Albanië

Door Petra van Rijn op 2-5-2022

Impact van microkrediet

Partners en sponsors

Met eigen ogen zien wat microkredieten betekenen voor ondernemers die gesteund worden via Wakibi. Dàt was de insteek van Mart en Mirte, oprichters van Social Wheels, het platform waarmee ze sinds 2020 kampeerbusjes verhuren. Met een deel van de opbrengst steunen ze Wakibi met als bijkomend doel om nog veel meer mensen te inspireren om anderen te helpen. Hun eigen inspiratie halen ze vooral uit mooie ontmoetingen en dus reisden ze zelf in december 2021 af naar Oost Europa om daar te spreken met KIVA-partner Agro & Social Fund (ASF) en lokale ondernemers.

Wat vonden jullie van Albanië?

In alle opzichten uniek! Toen Albanië vanaf 1991 open ging na decennialang economisch geïsoleerd te zijn geweest deden banken, creditcards en verzekeringen hun intrede maar grappig genoeg ook bananen (met gebruiksaanwijzing die voor de Albanezen blijkbaar nodig was om ze te kunnen pellen en eten) en Coca Cola. Ook de autoverkoop steeg en daarmee namen verkeersproblemen toe. In een stad als Tirana zijn parkeerplaatsen nog steeds schaars. Saillant detail: in Albanië was het kopen van een auto lange tijd voldoende om de weg op te mogen; een rijbewijs was dan niet eens nodig. 

Het land is iets kleiner dan Nederland en telt circa 3 miljoen inwoners. Tirana, aanvankelijk een klein centraal gelegen dorpje omringd door bergen, werd pas begin vorige eeuw uitgeroepen tot hoofdstad. Toen wij er in december waren, was het een aangename 17°C maar in de zomer kan de temperatuur stijgen tot boven de 40°C. Het centrale plein wordt dan gekoeld met een irrigatiesysteem dat ondergronds is aangelegd. 

We kennen Albanië inmiddels van Wie is de Mol, maar hoe is het om daar als toerist te zijn?

Voordat we naar Albanië gingen waren we door diverse mensen gewaarschuwd voor criminaliteit en de Albanese maffia. Niets van dat alles hebben wij meegemaakt. Van de eerste ontmoetingen in Korce en de stadsgids van Tirana tot lokale camping- en Airbnb-eigenaren, ondernemers en de organisatie ASF: iedereen heette ons welkom. Mensen zien ontmoetingen met buitenlanders als een kans en doen hun uiterste best om toeristen een positieve ervaring te geven en het land te promoten. De prachtige beelden van Wie is de Mol helpen daar natuurlijk ook bij!

We kunnen Albanië als vakantieland echt aanbevelen en adviseren vooral om contact te maken met de lokale bevolking. Die contacten waren echt een meerwaarde voor ons en maakten de reis heel bijzonder.

De kerstdagen brachten we door in Tirana. Met bezoeken aan musea zoals het Bunk-Art museum en The House of Leaves wordt maar al te duidelijk dat Albanië pas sinds 30 jaar afscheid heeft genomen van het communisme. Die bijzondere tijd is duidelijk zichtbaar en de Albanezen verkeren zelf nog in het ongewisse hoe ze daarmee moeten omgaan. Alleen al hierom is het beslist de moeite waard om bijvoorbeeld eens een wandeling te maken onder leiding van een lokale gids door de stad die zoveel te bieden heeft.

We verbleven hier op een prachtig gelegen camping hoog op een berg in de nabijheid van bunkers die in de communistische tijd als uitkijkpunt werden gebruikt. Na een rondleiding van de campingeigenaren zaten we met elkaar gezellig bij een kampvuurtje, waarbij we onze frambozenwijn uit Moldavië en hun puntpaprika’s met elkaar deelden. 

Hoe hebben jullie de bezoeken aan de Wakibi-projecten ter plekke georganiseerd?

In Albanië is het nog niet heel gebruikelijk om een microkrediet aan te vragen; mensen schamen zich er zelfs voor. De leningen worden verstrekt door het ASF dat via KIVA aantrekkelijke voorwaarden kan aanbieden. Het hoofdkantoor zit in Tirana en daar werden we zowaar verwelkomd door drie dames in kerstoutfit. Grappig dat Kerst in een overwegend islamitisch land wel wordt gevierd, onder andere met een grote kerstboom op het centrale plein en een kermis, terwijl je tegelijkertijd de imams hoort preken. Na de eerste kennismaking op kantoor nam Lubjana ons in een auto met privéchauffeur mee naar Lezhe voor ontmoetingen met klanten. Onderweg kochten we chocola voor iedereen die we zouden ontmoeten. 

Welke projecten zijn jullie het meest bijgebleven?

We spraken Klotilda (26) die vond dat ze als verkoopster in een Adidas-winkel onderbetaald werd en daarom in haar vrije tijd haar eigen online bedrijf is begonnen. Ze koopt tweedehands kleding in en verkoopt die belastingvrij via Instagram. Het lastige voor Klotilda is dat er gedurende de Coronapandemie veel concurrenten zijn bijgekomen en dat de overheid onderzoekt hoe onlinebedrijven kunnen worden belast. 

Ook ontmoetten we Marte die druk bezig was met het voorbereiden van het kerstdiner met haar dochter. Zij schaft dankzij een lening landbouwgereedschap aan waardoor ze maïs, graan en diverse groenten kan verbouwen voor eigen consumptie en voor verkoop. 

What’s next?

Ons doel blijft om in 2022 met Social Wheels naar 50 leden te groeien en daardoor nog meer mensen te kunnen ondersteunen. Maar voor nu: op naar Kosovo! 

NB: Het reisverhaal over Kosovo hebben we een aantal weken geleden geplaatst en is terug te lezen op onze website.