Zo bieden smartphones mogelijkheden voor microfinanciering
Door Ilse Naves-Scheidel op 1-10-2020Impact van microkrediet
Impact van microkrediet
31% van alle mensen heeft geen toegang tot een bank. Dat beperkt hun leven in allerlei opzichten. De mobiele telefoon biedt hiervoor oplossingen: mensen kunnen zichzelf identificeren met een mobiel en financiële diensten uitvoeren.
In een eerdere blog schreven we er al over: wanneer mensen geen toegang hebben tot een bank heeft dat invloed op het gebied van werk, huisvesting, opleiding, maar vooral in het plannen van hun toekomst.
De mobiele telefoon biedt hiervoor oplossingen: mensen kunnen zichzelf identificeren met een mobiel en financiële diensten uitvoeren. Bovendien beschikken ook in ontwikkelingslanden en in verafgelegen gebieden steeds meer mensen over een mobiel.
Kiva Labs, onderdeel van onze partner Kiva, zet zich in om innovaties te promoten die leiden tot meer inclusiviteit van de “unbanked”. Een van die innovaties is de technologie voor mobiele telefoons. In dit blog vertellen we je over de uitdagingen en oplossingen die zij onderzoeken voor financiële dienstverlening via de mobiele telefoon.
Wereldwijd heeft 75% van de mensen toegang tot een mobiele telefoon. Ook in ontwikkelingslanden neemt dat aantal toe. Dit biedt kansen om met mensen in contact te komen die eerder lastiger te bereiken waren. In Kenya gebruikte binnen 4 jaar na de lancering maar liefst 70% van de volwassenen een betalingssysteem op hun mobiele telefoon. De technologie van smartphones ontwikkelt zich razendsnel en breidt nog steeds uit.
Genoeg mogelijkheden dus! Maar zoals in elke ontwikkeling, zijn er ook nog behoorlijk wat uitdagingen om het leven van mensen in armoede op grote schaal echt te verbeteren met mobiele technologie. Om een aantal te noemen:
Al deze factoren blokkeren de echte revolutie van mobiele financiële diensten. Toch leent de technologie en de penetratie van mobiele telefoons zich ervoor om het leven van de “unbanked” in de toekomst te verbeteren. Kiva doet er alles aan om de ontwikkeling van dit soort applicaties verder te stimuleren.
Net als Kiva is de missie van Wakibi om zelfs gemeenschappen in de meest afgelegen regio’s in de wereld toegang te geven tot financiële diensten zodat ze zich daarmee kunnen aansluiten bij de wereldeconomie. Hiervoor zijn meer mobiele applicaties nodig. Applicaties waarin mensen zonder bankrekening eenvoudig hun financiële zaken kunnen regelen en zo de mogelijkheid krijgen ook op lange termijn een duurzame toekomst op te bouwen.
Kiva ziet de volgende mogelijkheden om de ontwikkeling van mobiele technologie voor financiële dienstverlening te versnellen:
Wil jij deze ontwikkeling stimuleren en direct ondernemers die een lening hebben aangevraagd om mobiele data te verkopen aan mensen in hun gemeenschap steunen? Hier vind je direct deze projecten. Zij zijn de toegangspoort tot mensen die op een andere manier geen toegang hebben tot financiële diensten.
Dit artikel is hertaald o.b.v. originele content op Kiva.org.
Ilse Naves-Scheidel is tekstschrijver en copywriter en schrijft als vrijwilliger voor Wakibi. Wil jij ook meehelpen ons microfinancieringsplatform optimaal draaiende te houden en te streven naar gelijkere kansen voor iedereen? Kijk op www.wakibi.nl/vrijwilliger-worden.
We gebruiken cookies om de functies en prestaties te verbeteren van Wakibi.nl. Accepteer ze voor een optimaal werking van de website.
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
wakibi_session | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
remember_web_* | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
XSRF-TOKEN | wakibi.nl | Beveiligingscookie om cross-sitevervalsing van verzoeken te voorkomen. |
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
_ga | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_gat | wakibi.nl | Gebruikt door Google Analytics om het aantal verzoeken te beperken. |
_gid | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_fbp | wakibi.nl | Facebook-gerelateerde cookie om bezoeken aan de website op te slaan en bij te houden. Doel: marketing en traceren |