Zo bieden smartphones mogelijkheden voor microfinanciering

Door Ilse Naves-Scheidel op 1-10-2020

Impact van microkrediet

31% van alle mensen heeft geen toegang tot een bank. Dat beperkt hun leven in allerlei opzichten. De mobiele telefoon biedt hiervoor oplossingen: mensen kunnen zichzelf identificeren met een mobiel en financiële diensten uitvoeren.

In een eerdere blog schreven we er al over: wanneer mensen geen toegang hebben tot een bank heeft dat invloed op het gebied van werk, huisvesting, opleiding, maar vooral in het plannen van hun toekomst.

De mobiele telefoon biedt hiervoor oplossingen: mensen kunnen zichzelf identificeren met een mobiel en financiële diensten uitvoeren. Bovendien beschikken ook in ontwikkelingslanden en in verafgelegen gebieden steeds meer mensen over een mobiel.

Kiva Labs, onderdeel van onze partner Kiva, zet zich in om innovaties te promoten die leiden tot meer inclusiviteit van de “unbanked”. Een van die innovaties is de technologie voor mobiele telefoons. In dit blog vertellen we je over de uitdagingen en oplossingen die zij onderzoeken voor financiële dienstverlening via de mobiele telefoon.

De uitdagingen

Wereldwijd heeft 75% van de mensen toegang tot een mobiele telefoon. Ook in ontwikkelingslanden neemt dat aantal toe. Dit biedt kansen om met mensen in contact te komen die eerder lastiger te bereiken waren. In Kenya gebruikte binnen 4 jaar na de lancering maar liefst 70% van de volwassenen een betalingssysteem op hun mobiele telefoon. De technologie van smartphones ontwikkelt zich razendsnel en breidt nog steeds uit. 

Genoeg mogelijkheden dus! Maar zoals in elke ontwikkeling, zijn er ook nog behoorlijk wat uitdagingen om het leven van mensen in armoede op grote schaal echt te verbeteren met mobiele technologie. Om een aantal te noemen:

  • Sociale ondernemingen die oplossingen op basis van mobiele technologie promoten hebben vaak niet voldoende financiële middelen om ook in verafgelegen gebieden door te dringen. Terwijl ze juist daar een groot verschil kunnen maken. Het gaat steeds beter maar we zijn er nog niet.

  • Apps en diensten op het gebied van mobiele geldtransacties nemen toe in populariteit maar de aanloopkosten om een franchise te nemen waarmee je mobiele geldtransacties mag verkopen, zijn voorlopig nog erg hoog.

  • Potentiële gebruikers zijn zich niet bewust hoeveel tijd en geld ze kunnen besparen en zijn daarom vaak niet bereid de opstartkosten te betalen.

  • Er worden nog hoge eisen gesteld aan mensen die onderling geld willen lenen en uitlenen.

Al deze factoren blokkeren de echte revolutie van mobiele financiële diensten. Toch leent de technologie en de penetratie van mobiele telefoons zich ervoor om het leven van de “unbanked” in de toekomst te verbeteren. Kiva doet er alles aan om de ontwikkeling van dit soort applicaties verder te stimuleren.

Oplossingen voor snellere ontwikkeling van mobiele financiële dienstverlening 

Net als Kiva is de missie van Wakibi om zelfs gemeenschappen in de meest afgelegen regio’s in de wereld toegang te geven tot financiële diensten zodat ze zich daarmee kunnen aansluiten bij de wereldeconomie. Hiervoor zijn meer mobiele applicaties nodig. Applicaties waarin mensen zonder bankrekening eenvoudig hun financiële zaken kunnen regelen en zo de mogelijkheid krijgen ook op lange termijn een duurzame toekomst op te bouwen.

Kiva ziet de volgende mogelijkheden om de ontwikkeling van mobiele technologie voor financiële dienstverlening te versnellen:

  • Leningen aan retailers en franchise-ondernemers verstrekken.

    Door krediet te verstrekken aan ondernemers kunnen we mobiele diensten uitbreiden naar afgelegen gebieden. Dit zijn ondernemers die hun eigen mobiele geldtransactie kiosk openen, kennis delen in hun gemeenschap over het gebruik van apps of betaalbaar mobiel datategoed verkopen. Door hen te steunen bereiken we ook die mensen die anders geen toegang hebben tot dit soort diensten. Bovendien bespaart het deze eindgebruikers tijd en geld om naar de stad te reizen, waar ze normaal gesproken naartoe moeten om hun rekeningen te betalen, geld over te maken of kennis op te doen over bijvoorbeeld landbouwtechnieken.
    Linet in Kisumu, Kenia, is een voorbeeld van zo’n ondernemer die in zijn gemeenschap mobiele geldtransactie verkoopt. Lees hier meer over hem, en steun zijn project met een kleine lening.

  • Leningen voor mobiele applicaties

    Ook door leningen te verstrekken die nodig zijn om mobiele applicaties te ontwikkelen, dragen Kiva en Wakibi bij aan de financiële mogelijkheden voor ondernemers. Applicaties om te boekhouden en geld over te boeken, helpen ondernemers hun onderneming beter te managen, efficiënter zaken te doen en meer inkomsten te genereren. 
  • Samenwerking met innovatieve partners

    Net als Kiva werkt Wakibi nauw samen met partners die leningen verstrekken aan ondernemers die mobiele geldtransacties of dataverkeer verkopen, zoals de partner Zoona in Zambia.

Jij kan meehelpen!

Wil jij deze ontwikkeling stimuleren en direct ondernemers die een lening hebben aangevraagd om mobiele data te verkopen aan mensen in hun gemeenschap steunen? Hier vind je direct deze projecten. Zij zijn de toegangspoort tot mensen die op een andere manier geen toegang hebben tot financiële diensten.

Dit artikel is hertaald o.b.v. originele content op Kiva.org.