Sociale meerwaarde: Lenen voor Fair trade

Door Dorien op 12-11-2012

Impact van microkrediet

In het westen zijn we gewend dat de supermarkten altijd vol liggen, zonder bewust stil te staan bij de mensen die deze producten met de hand maken.

In onze westerse maatschappij zijn we er aan gewend geraakt dat de schappen van de supermarkten vol liggen. Niet altijd zijn we ons bewust van het feit dat producten die wij kopen door iemand zijn gemaakt, dat het fruit en de bonen van onze koffie door iemand zijn geplukt en onze t-shirts door mensenhanden zijn genaaid.

Toenemende vraag
Door de economische crisis neemt de vraag naar goedkope producten toe. De realiteit is dat kleine producenten in ontwikkelingslanden nauwelijks verdienen aan het maken en verkopen van deze producten. Hierdoor kunnen ze moeilijk het hoofd boven water houden en hun families onderhouden. En dit terwijl tussenhandelaren en de grote ketens op hun beurt enorme winst maken aan het doorverkopen ervan.

 
  


De Fair trade beweging wil een einde maken aan deze misstanden. Het doel is de prijzen te verhogen die worden betaald aan boeren en vakmensen in ontwikkelingslanden, door tussenhandelaren en exporteurs uit de handelsketen te halen. Deze tussenhandelaren maken vaak enorme winsten door de doorverkoop van producten die onder de prijs zijn opgekocht.

Fair Trade keurmerk
Het Fair Trade keurmerk wordt gegeven aan producten die voldoen aan voorgeschreven arbeidseisen als mimimum loon en bepaalde milieu eisen. In ruil hiervoor krijgt de producent een vaste en eerlijke prijs. Boeren en vakmensen hebben daardoor minder last van prijsschommelingen en krijgen de kans hun afzet te vergroten. Westerse consumenten houden op hun beurt een goed gevoel over aan de aanschaf.

   


Lange tijd waren koffie, chocola en katoen de enige verkrijgbare Fair trade producten. De laatste jaren wordt dit steeds meer uitgebreid met artikelen als sieraden, speelgoed en kunst. Op dit moment maken Fair trade producten helaas nog steeds minder dan 1 procent uit van de wereldwijde verkoop van gelijksoortige goederen. Toch staan westerse consumenten steeds welwillender tegenover het kopen van eerlijke producten. Ze zijn zelfs bereid hiervoor extra te betalen.

Ondanks de groeiende populariteit is het nog steeds heel erg moeilijk voor deze ambachtslieden en kleine boeren om aan startkapitaal te komen. Hierdoor is het voor velen alsnog onmogelijk een speler te worden in de Fair trade markt. Sterkere banden tussen de Fair trade beweging en microfinanciering biedt een oplossing voor dit schrijnende probleem.

Wakibi wil kleine boeren en de productie van ambachtelijke goederen stimuleren. Zodra de vakmensen toegang krijgen tot kapitaal, kunnen ze zelf stappen nemen om het productieproces te verbeteren. Op deze manier krijgen kleine producenten de kans om de grote concurrentie te overleven. Wakibi gaat daarom connecties aan met organisaties die leningen aanbieden gericht op deze doelgroep. Op deze manier krijgen meer en meer ondernemers de kans om binnen deze groeiende markt ook hun eerlijke producten te kunnen verkopen.

   

Fair Trade partners
Eén van die partners is Novica uit Peru. Novica is een online marktplaats dat lokale ambachtslieden direct in contact breng met consumenten over de hele wereld. De organisatie wil daarnaast ook leningen gaan aanbieden, waardoor oorspronkelijk kansarmen in staat worden gesteld een bedrijfje te starten of uit te breiden. Hun artikelen zouden normaal gesproken nooit op de internationale markt komen voor de prijzen die Novica aan hun betaalt en die de consumenten nu voor deze producten moeten betalen.

Een ander voorbeeld is La Union Regional (HUATUSCO) uit Veracruz in Mexico. Dit is geen traditionele microkredietorganisatie, maar een coöperatie gericht op Fair trade koffie. De organisatie wil ervoor zorgen dat de ruim 2000 leden een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie. Bovendien biedt La Union scholing en gezondheidszorg. In samenwerking met Kiva en Wakibi kunnen de leden met een lening hun koffieproductie verhogen en de omslag maken naar biologische teelt. De leningen zijn flexibel, ze mogen terugbetaald worden na de oogst en kunnen zelfs in koffie betaald worden. Dat dit succesvol is, blijkt uit het feit dat deze boeren een hogere omzet hebben dan hun concurrenten en sneller toegang hebben tot de Fair trade markt. Met het aanbieden van dergelijke leningen wil Wakibi ervoor zorgen dat Fair trade fair blijft.

Wakibi streeft ernaar om toegevoegde waarde te bieden door partnerschappen aan te gaan met organisaties die zich extra inspannen om iets goeds te doen voor de gemeenschappen waar zij voor werken. Dat noemen we sociale meerwaarde. Veldpartners die toegevoegde waarde bieden bij de ontwikkeling van ondernemerschap binnen hun gemeenschap, krijgen het Ondernemerschap keurmerk. Klik hier voor meer informatie over het Ondernemerschap keurmerk. Als je vragen of commentaar hebt over de genoemde partners of de betrokkenheid van Wakibi, mail dan naar support@wakibi.nl.



Bronnen

http://www.cerise-microfinance.org/IMG/pdf/Concept-note-CE-MF-En.pdf
http://fairtradeusa.org/producer-profiles/huatusco-uni-n-regional-peque-os-productores-caf-huatusco
http://www.novica.com/
http://www.fairtrade.net
www.kiva.nl