Wakibi-partner Riksja: “Ons netwerk is een vliegwiel voor microkredieten”

Door Mirjam de Graaf op 14-5-2021

Impact van microkrediet

Partners en sponsors

Impact maken, dat is de levensmissie van Riksja Travel-oprichter Marius Appelman. “Ik wil de wereld vooruithelpen, en in het bijzonder arme gemeenschappen. Dat doen we met projecten van Riksja, en bijvoorbeeld door als partner Wakibi te steunen.”

Riksja Travel organiseert individuele reizen waar je als reiziger het land en de inwoners echt leert kennen. Een uitdaging, in deze coronatijd. “Het is niet ons beste jaar, eufemistisch gezegd,” zegt Appelman, “maar we komen er wel door. Nu organiseren we bijvoorbeeld reizen in Europa waarbij mensen bij boeren overnachten. Hierbij kijken we hoe we kunnen bijdragen aan de natuur, om op termijn ecolandschappen te realiseren.” Ondanks de ingewikkelde tijd voor de reisbranche organiseerde Riksja een aantal acties om geld in te zamelen voor mensen in de landen waar ze reizen verzorgen. “Het is belangrijk iedereen overeind te houden. Lokale gidsen en accommodatiehouders zitten door corona van de ene op de andere dag zonder werk. Dat redden ze een paar maanden, maar niet langer. Vaak gaat het om kwetsbare gemeenschappen. Onze steun is essentieel.”

Naar je bestemming

Het past bij Appelman, die vooral wil investeren in mensen. “Ik begon Riksja ooit vanuit een diepgeworteld besef wat ik níet wilde zijn. Ik kwam van een groot Amerikaans bedrijf waar alles draaide om bonussen; een leegheid die me ging tegenstaan. Omdat ik veel backpackte, ben ik Riksja, heel cliché, vanaf de zolderkamer begonnen. Riksja moet mensen op hun bestemming brengen. Niet alleen letterlijk, ook figuurlijk: ze komen anders terug van hun reis door hun ervaringen. Hetzelfde geldt voor de mensen die hier werken. Iedereen moet zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en op de plek komen waar ze willen zijn.”

Helpen opbouwen

Appelman zelf is sinds kort teruggetreden als directeur bij Riksja en nu aandeelhouder en adviseur. “Ik zit vol ideeën om op nog meer manieren impact te maken, daar maak ik graag nu meer tijd voor.” Eén van de nieuwe projecten is het bouwen van huizen in dorpjes vlakbij een van de Riksja-locaties in Nepal. “Mensen koken op houtvuur in slecht geventileerde huisjes. Dat levert gezondheidsproblemen op; de houtkap is slecht voor de natuur en zorgt voor veel CO2-uitstoot. Door huizen te bouwen van twee verdiepingen met een goede afvoer, pak je meerdere problemen tegelijk aan.” Dé manier waarop Riksja en Appelman graag werken: niet alleen CO2 compenseren door geld te betalen, maar gemeenschappen concreet helpen met opbouw.

Gevoel bij microkredieten

Riksja is daarom ook al jaren een van de actieve partners van Wakibi: “Een microkrediet heeft rechtstreeks impact op mensen. Ik had al een paar donatieprojecten gedaan, maar kleine organisaties kunnen het vaak niet aan, en grote organisaties hebben te veel overhead. Bij Wakibi vond ik wat ik miste: het gevoel bij het geld. Je ziet per project wat er gebeurt. Zelf kijk ik bijvoorbeeld altijd naar projecten die iets positiefs tot stand brengen. Mensen die iets maken, een winkel beginnen, iets verkopen waar ik achter kan staan. Ik vind het leuk om iemand van de grond af aan te helpen.”

Bekendheid geven via klantcontact

Om de impact te vergroten, brengt Riksja Wakibi ook onder de aandacht bij klanten. “We hebben een groot reisnetwerk dat kan werken als een vliegwiel. Door bekendheid te geven aan Wakibi en het concept van microkredieten, gaan meer mensen meedoen. Tegelijkertijd creëer je een positief contactmoment met je klanten, en denken klanten misschien nog eens aan je terug als ze bezig zijn met dat microkrediet. Partner worden van Wakibi is zeker een aanrader. De effectiviteit van microkredieten is heel hoog, al met een kleine investering kun je veel bereiken. En daar kun je je klanten weer over vertellen!”

Bekijk ook de mini-documentaire van Riksja, waarin ze ter plaatse gaan kijken welke effecten een microkrediet heeft: 

Documentaire 'Small Loans, Big Dreams' | Riksja Travel - YouTube