De wereld van de ondernemer: verrassende feiten

Door Redactie Wakibi op 6-9-2016

Impact van microkrediet

Wist je dat? In Oeganda is maar liefst 28% van de bevolking ondernemer. Toch is dit niet altijd een bewuste keuze, maar soms domweg de enige mogelijkheid om geld te verdienen.

Wist je dat? Oeganda de meeste ondernemende bevolking ter wereld heeft

In een groot deel van de wereld is ondernemer worden niet een bewuste carrièrekeuze maar domweg de enige mogelijkheid om de kost te verdienen. Zo komt het dus dat we de meeste ondernemers vinden in ontwikkelingslanden, met Oeganda als koploper. Maar liefst 28% van de bevolking is hier ondernemer, gevolgd door Thailand en Brazilië. Maar ook in de westerse wereld is het aantal eenpersoonsbedrijfjes groeiend (ZZP’ers!) en ook niet altijd uit vrije keuze. Zo zijn er in sectoren als de bouw, metaal en groenvoorziening steeds minder vacatures in loondienst en zijn mensen dus vaak gedwongen als kleine zelfstandige te werken.


Dit blijkt uit een artikel en infographic over entrepeneurship van dr-discount
 

Nog te vaak een mannenwereld...


Hoe de typische ondernemer er karakterologisch of fysiek uitziet weet dus niemand precies maar wel is zeker dat het niet uitmaakt of je een man of een vrouw bent. Zowel onder start-ups als gevestigde ondernemers zijn talloze vrouwen te vinden. Mannen zijn nog wel sterk in de meerderheid, maar er is duidelijke groei in het aantal vrouwen met een bedrijf. Volgens recente schattingen is het aantal bedrijven dat eigendom is van vrouwen in vijf jaar tijd gegroeid met 30% tot een totaal van 36% in 2012. Deze groei zet voorlopig door, dus we kunnen verwachten dat de balans steeds meer in evenwicht komt.

Het lijkt er op dat de mannelijke dominantie ook in het ondernemerschap (zoals op eigenlijk alle terreinen) vooral een culturele oorzaak heeft. De beste landen voor vrouwelijke ondernemers zijn namelijk in het algemeen ook landen waar de positie van de vrouw sowieso relatief sterk is, zoals de VS, Canada en Zweden. Omgekeerd, is de situatie voor vrouwelijke ondernemers het slechtst in landen waar vrouwen traditioneel een zeer (lage) maatschappelijke positie hebben, zoals bijvoorbeeld Pakistan, Bangladesh en India. Er is op dit gebied nog veel werk aan de winkel, triest genoeg scoort meer dan de helft van alle landen nog steeds laag op mogelijkheden voor vrouwen.

Meer weten over ondernemerschap in de wereld? Bekijk de infographic met bijbehorende artikel op dr-discount