Maatschappelijke impact via microkredieten. Een interview met uitlener Rianne van Beek
Door Laura Berger op 26-8-2021Impact van microkrediet
Impact van microkrediet
Maatschappelijk een verschil maken, in het werk en daarbuiten. Dat drijft Rianne van Beek (40) uit Leiden. Sinds de coronapandemie leent zij regelmatig uit aan ondernemers via Wakibi. We spraken Rianne over haar keuze voor Wakibi en het ondersteunen van ondernemers. “Je bent eigenlijk een soort minibankje”.
Sinds twee jaar stuurt Rianne de Eerstelijns Dienstverlening van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan. Veel rond de eerste communicatie van inwoners en organisaties met de gemeente valt dus onder haar supervisie. “Ik ben twee jaar geleden op zoek gegaan naar een baan met meer maatschappelijke betekenis”, vertelt Rianne. “Ik heb altijd voor commerciële bedrijven gewerkt. Het is leuk om iets te kunnen betekenen voor de omgeving waarin je werkt”.
Naast haar werk heeft Rianne altijd vrijwilligerswerk gedaan. Zo is zij sinds twee jaar mentor, een wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt in een zorginstelling. Ze komt op voor haar rechten en fungeert als voogd. Ook zit ze in het bestuur van een timmerdorp. Jaarlijks organiseert dit bestuur voor 500 kinderen een bouwfestijn met houten hutten waarin de kinderen ook een nacht mogen slapen. Uitlenen aan Wakibi past mooi in dat rijtje.
Tijdens de coronapandemie kwam Rianne voor het eerst in aanraking met Wakibi. In december ontving ze een thuiswerkvergoeding van haar werkgever. Ze wist niet zo goed wat ze daarmee moest: “Ik heb geen vergoeding nodig. Toen vertelde mijn vriend dat zijn zus geld had overgemaakt aan Wakibi. Om geld uit te lenen aan ondernemers. Dat vond ik een goed idee. Dus toen heb ik in eerste instantie 75 euro uitgeleend”.
Inmiddels heeft ze al meerdere ondernemers kunnen ondersteunen. Je krijgt je geld namelijk weer terug, wanneer een ondernemer de lening terugbetaalt. En dat geld leent Rianne weer uit aan anderen. “Dat vind ik wel bijzonder. Het is geen donatie. Je bent je geld niet kwijt”. Op die manier kun je persoonlijk iets bijdragen: “Je hoeft daarvoor niet meteen honderden euro’s uit te lenen. Dat spreekt me erg aan. Je kunt ook met kleine bedragen al een verschil maken voor mensen. En dan doe ik er een beetje bij. En weer een beetje erbij”.
Aan wie Rianne haar geld uitleent, vindt zij niet het belangrijkste. “Als ik zie dat ik geld terug heb gekregen, log ik in op de website. Dan filter ik de projecten op mijn voorkeuren en kijk ik welke lening nog niet compleet is. Daar kies ik dan voor”. Lachend: “De persoon die bovenaan de pagina staat, heeft dan mazzel”.
Rianne kiest vaak projecten die aangevraagd zijn door individuele vrouwen. “Dat is een doelgroep die het minder makkelijker heeft. Er is in mijn optiek nog steeds een groot verschil in hoe mannen en vrouwen worden gezien. Zeker in landen waar deze leningen naartoe gaan. Ik denk dat daar de kansen voor vrouwen nog lager zijn dan voor mannen. Als vrouw vind ik het mooi om daar iets extra’s voor te kunnen doen”.
Rianne geeft ook de voorkeur aan projecten met een duurzaam doel. Zoals het kopen van zaden of het financieren van een waterzuiveringssysteem. “Dat is een langdurig investering. Geen spullen voor de directe verkoop”. Ook kiest zij voor individuen, omdat dat persoonlijker is. “Ik lees af en toe op de social media van Wakibi over de verhalen van ondernemers en wat een lening voor hen betekent. Maar ik denk niet zo na over de impact die ik precies maak met mijn leningen. Ik heb geld uitgeleend, het wordt terugbetaald. Weten dat het leven van die ondernemers iets makkelijker is gemaakt, vind ik goed genoeg”.
Naast het bijzondere van microkredieten geven in plaats van donaties doen, is er voor Rianne nog een reden dat zij graag via Wakibi uitleent. “De organisatie wordt gerund door vrijwilligers. Mensen met de overtuiging dat wat Wakibi doet, goed is voor de wereld. Als mensen vrijwillig hun tijd geven aan een organisatie, dan zegt dat wel wat over die organisatie. Dat heeft ook meerwaarde. Bovendien gaat al je geld daardoor naar de ondernemers zelf”.
Bijdragen via Wakibi is anders dan doneren aan een goed doel. “Je bent een minibankje. En een bank krijgt zijn geld ook terug. Ik vind die achterliggende gedachte heel mooi”.
Laura Berger is consultant R&D en redactielid bij Wakibi. Wil jij ook meehelpen ons microfinancieringsplatform te laten groeien en te streven naar gelijkere kansen voor iedereen? Kijk op www.wakibi.nl/vrijwilliger-worden.
We gebruiken cookies om de functies en prestaties te verbeteren van Wakibi.nl. Accepteer ze voor een optimaal werking van de website.
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
wakibi_session | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
remember_web_* | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
XSRF-TOKEN | wakibi.nl | Beveiligingscookie om cross-sitevervalsing van verzoeken te voorkomen. |
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
analytics_storage | wakibi.nl | Staat de opslag van cookies en andere gegevens toe voor analyses, om de prestaties van de website te meten en te verbeteren. |
_ga | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_gat | wakibi.nl | Gebruikt door Google Analytics om het aantal verzoeken te beperken. |
_gid | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_fbp | wakibi.nl | Facebook-gerelateerde cookie om bezoeken aan de website op te slaan en bij te houden. Doel: marketing en traceren |
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
ad_storage | wakibi.nl | Staat de opslag van cookies en andere gegevens met betrekking tot advertenties toe, waardoor gepersonaliseerde advertenties en het meten van advertentieprestaties mogelijk worden. |
ad_user_data | wakibi.nl | Bepaalt of gebruikersgegevens met betrekking tot advertenties kunnen worden verzameld en gedeeld voor gepersonaliseerde advertenties en metingen. |
ad_personalization | wakibi.nl | Bepaalt of advertentiegegevens kunnen worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertentie-ervaringen op basis van gebruikersinteresses en gedrag. |