Uitlener Patrick: “Mensen de kans geven om zelf te ondernemen is duurzamer dan een waterput slaan en niet meer om te kijken.”
Door Redactie Wakibi op 7-5-2021Uitleners
Waarom microkredieten
Uitleners
Waarom microkredieten
Elke maand vraagt Wakibi een uitlener naar zijn motivatie. Deze keer geven we het woord aan Patrick Roelandt: bedrijfsleider, trompettist, zelfverklaarde gadgetnerd en gelukkige vader van een nieuw-samengesteld gezin met vier kinderen uit Breda.
Wij hebben het hier, ook al zitten we nu binnen, enorm goed met elkaar. Als je het je kan veroorloven vind ik dat je daar iets voor moet terugdoen. Het voelt ook gewoon goed, om tenminste iéts te kunnen doen voor mensen die minder geluk hebben.
Ik steun verschillende goede doelen, zoals Cordaid, KWF Kankerbestrijding, Amnesty International en Natuurmonumenten. Dat is allemaal vrij anoniem. Je maakt geld over en klaar.
Wat ik zo leuk vind aan Wakibi is dat het om uitlenen gaat, en niet om doneren, en dat je ziet aan wie het wordt uitgeleend en waar het voor gebruikt wordt. Je kan daar bovendien ook in kiezen, dat maakt het veel dankbaarder.
In plaats van mensen in de derde wereld massaal te gaan vertellen wat ze moeten doen, geef je ze met een persoonlijke lening de kans om zelf te ondernemen, om zélf te kiezen wat ze willen doen. Dat lijkt mij veel duurzamer dan ergens een waterput te gaan slaan en niet meer om te kijken.
Microkredieten zijn in mijn optiek de beste manier om te steunen. Ik merk dat het voor mij licht verslavend werkt. Dat bedoel ik op een goede manier; als je zoals ik meerdere projecten hebt uitstaan, betekent dat dat je regelmatig terugbetalingen krijgt. En dan is het heel verleidelijk om na twee of drie terugbetalingen weer wat geld bij te storten om een nieuw project te steunen. Hoe vaker je terugbetalingen krijgt, hoe vaker je geneigd bent om het bedrag naar boven af te ronden. En omdat je die leningen verspreidt over de tijd, voel je daar eigenlijk niks van.
Bij het kiezen van de projecten die ik wil steunen kijk ik naar verschillende factoren, zoals milieuvriendelijkheid en ondernemingen die getroffen zijn door Covid-19. Wakibi heeft daar een filter voor. Voor de rest kies ik grotendeels op gevoel. Ik merk dat ik tot nu toe vooral projecten uit Afrika en Latijns-Amerika heb gesteund, terwijl ik daar niet per se naar op zoek was. Ik heb het gevoel dat de behoefte in die regio’s het grootst is, al kan dat voor Azië of Oost-Europa evenzeer het geval zijn. Het valt me ook op dat ik heel snel in primaire dingen beland, zoals mensen die zelf voedsel produceren of iets maken.
Vorige zomer gaf ik bijvoorbeeld een lening aan Vilma, een vrouw uit Paraguay met een eigen baksteenbedrijf. Met mijn lening kocht ze klei en brandhout voor de steenbakkerij, en met de inkomsten onderhoudt ze haar familie. Inmiddels heeft ze haar lening volledig terugbetaald.
Een aantal enthousiaste vrijwilligers schrijft regelmatig verhalen voor Wakibi. Wil jij ook meehelpen ons microfinancieringsplatform optimaal draaiende te houden en te streven naar gelijkere kansen voor iedereen? Kijk op www.wakibi.nl/vrijwilliger-worden
We gebruiken cookies om de functies en prestaties te verbeteren van Wakibi.nl. Accepteer ze voor een optimaal werking van de website.
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
wakibi_session | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
remember_web_* | wakibi.nl | Bewaart de gebruikersstatus over pagina-aanvragen heen. |
XSRF-TOKEN | wakibi.nl | Beveiligingscookie om cross-sitevervalsing van verzoeken te voorkomen. |
Naam | Provider | Toepassing |
---|---|---|
_ga | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_gat | wakibi.nl | Gebruikt door Google Analytics om het aantal verzoeken te beperken. |
_gid | wakibi.nl | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe bezoekers de website gebruiken. |
_fbp | wakibi.nl | Facebook-gerelateerde cookie om bezoeken aan de website op te slaan en bij te houden. Doel: marketing en traceren |