5 vragen aan… Gerben Hardeman (52) werkzaam als duurzaamheidsmanager bij ANVR

Door Redactie Wakibi op 23-9-2019

Waarom microkredieten

Interesse voor reizen heb ik altijd al gehad. Toen ik nog maar net kon lezen, zocht ik al vakanties uit voor de hele familie. Ook wilde ik altijd in een andere taal goeiedag zeggen en tot tien kunnen tellen. Dat ik in de reisbranche terecht ben gekomen is dus geen wonder! Ooit begon ik bij de vakantiebeurs, en sinds 2009 ben ik actief bij de ANVR.

Duurzaamheid binnen de reisbranche, is dat iets van de laatste tijd?

Achter de schermen zijn we al behoorlijk lang bezig met duurzaamheid. Wat ooit begon met milieu eisen op kantoor en in accommodaties, is sinds 2009 enorm verbreed. Travelife is gestart; een duuzaamheidsmanagement certificatiesysteem dat onze leden bewust maakt van zowel de milieu als sociale impact van toerisme. Er zijn verplichtingen aan duurzaamheid gesteld en elke reisorganisatie heeft nu een duurzaamheidscoördinator. Je merkt in de huidige tijdsgeest dat het bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel van reisorganisaties groter is geworden.

Hoe maak je reisorganisaties bewust van duurzaamheid?

Wij proberen ze te inspireren met trainingen en workshops die aanzetten tot denken over het toekomstige businessmodel. Als reisbranche ben je totaal afhankelijk van de cultuur en natuur van een plek. Als je hier niet zorgvuldig mee omgaat, verwoest je niet alleen de omgeving van de mensen die op die plekken wonen, maar ook je eigen product en dienst. People, Planet en Profit moeten in balans zijn. Dat kan met verantwoord toerisme; reisorganisaties die verantwoordelijkheid nemen en in actie komen, door negatieve impact te verkleinen en positieve te vergroten.

Over welke negatieve impact gaat het?

Milieu-impact is nu actueel, je hoort steeds meer over vliegschaamte: nemen we het vliegtuig, de trein of de auto? De oplossing is niet om de bestemming niet aan te bieden, omdat het te ver vliegen is, het ligt veel genuanceerder. We moeten niet vergeten dat softere elementen van reizen ook belangrijk zijn: reizen bevordert vrede en wederzijds begrip, schept een brug tussen culturen. Door te reizen worden onze ogen geopend en plaatsen we bepaalde zaken in een ander perspectief. Helaas zijn deze elementen niet hard te maken.

Ook welzijn is een hot item. Een route met vintage snorfietsjes lijkt leuk voor toeristen, maar als ze door een plaats komen scheuren, is dat irritant voor bewoners en wordt het wonen op die plek minder leuk. Over de leefbaarheid van natuur en cultuur kun je van tevoren nadenken. Wat je achterlaat als toerist moet positief zijn.

Hoe vergroot je de positieve impact van toerisme?

Door bijvoorbeeld lokale ervaringen op te doen, lokale producten te kopen en iets goeds achter te laten. Hiervoor kun je als reisorganisatie bewustzijn creëren bij de klant. Klanten vragen ons ook zelf hoe zij een reis goed kunnen aanpakken. Ouders die een verre reis gaan maken met hun kinderen krijgen kritische vragen. Greta Thunberg maakt die generatie een stuk bewuster. Als reisorganisatie adviseer je te eten in lokale restaurants, souvenirs te kopen van lokale ambachtsmannen, te gaan fietsen in plaats van te jetskiën. Je bekijkt de reis met een nieuw perspectief. Toeristen zien zo veel meer van het leven in dat land. En dat is weer positief voor de ontwikkeling, van henzelf en hun kinderen. Een lokale onderdompeling.

Welke relatie bestaat er tussen de positieve impact van reizen en Wakibi?

In principe wil elke vakantieganger wel iets goeds doen en positieve impact maken, liefst niet te ingewikkeld. Wakibi heeft een mooie relatie met de reisbranche, door de verscheidenheid van projecten die in diverse landen worden aangeboden. Er zijn reisorganisaties die bij boeking reizigers een Wakibi voucher van 25 euro geven, om te besteden aan een lokale ondernemer naar keuze. Zo wordt het uitlenen van een microkrediet heel persoonlijk; je kunt lokale ondernemers helpen. Een sympathiek gebaar, en heel laagdrempelig. Zelf heb ik met Kerst een microkrediet geleend aan een project in Kenia, waar ik toen net was geweest voor mijn werk. Omdat ik het land en de mensen met eigen ogen heb gezien, weet je meer wat er nodig is. Dan wordt een microkrediet geen ver-van-je-bed-show.