Het verhaal van Mohammad: koffie op de Westelijke Jordaanoever

Door Redactie Wakibi op 14-1-2016

Over Wakibi

De impact van microkrediet

Wereldnieuws

Leningen verschaffen in de Palestijnse Gebieden is een uitdagende klus. De mensen die er wonen zijn erg arm en er is nauwelijks werk. Het is daarom fijn dat Wakibi daar effectieve partners heeft met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die zowel op de Westelijke Jordaanoever als de Gazastrook leningen verschaffen.   

Op dit moment werkt Wakibi met drie microfinancierings-organisaties in de regio en via Wakibi zijn er al veel leningen afgesloten. Eén van die organisaties is Palestine for Credit & Development (FATEN) dat al partner is sinds de oprichting van Wakibi. Oorspronkelijk richtte FATEN zich alleen op vrouwelijke ondernemers, en nog steeds is het merendeel van haar leners vrouw. Maar tegenwoordig richt FATEN zich ook op mannen om de financiële toegankelijkheid in de achtergestelde gemeenschappen (gemarginaliseerde gemeenschappen) te vergroten.

De missie van FATEN is niet alleen op financiële steun gericht. Naast kredieten is het ook betrokken bij humanitaire, educatieve, duurzaamheids- en gezondheidsinitiatieven. Leners worden ook aangemoedigd om boekhoudcursussen te volgen en cursussen in het omgaan met geld, om ze zo een stevigere economische basis te geven. Deze diensten richten zich vooral op vrouwen en jongeren, omdat die in de Palestijnse gebieden beperktere mogelijkheden hebben.

Behalve met FATEN werkt Wakibi samen met nog twee partners in de Palestijnse gebieden: Ryada en Arab Center for Agricultural Development (ACAD).

Kiva Fellow Rasha tekende het verhaal op Mohammad, één van de leners die via FATEN werkt. 

Mohammad, een vader van zes kinderen op de Westelijke Jordaanoever weet nog goed hoeveel moeite het hem kostte om de eindjes aan elkaar te knopen om zijn gezin te onderhouden. Er was nauwelijks brood op de plank.

Hij vertelt: “Ik leidde een zwaar bestaan, als een onbeduidend persoon; ik had geen doel in mijn leven”.

Op de Westelijke Jordaanoever heerste een werkloosheid van zo’n 25% en kon Mohammad geen baan vinden. Zijn spaargeld ging op aan een operatie die zijn broer moest ondergaan. Op een bepaald moment kon hij zijn huur niet meer betalen en moest hij zijn trots aan de kant zetten om geld te lenen van zijn buren. De situatie werd steeds slechter en ook met hemzelf ging het daardoor steeds slechter. Hij had niet meer genoeg geld om zijn gezin te onderhouden.

Maar op een dag, zes jaar geleden, zag Mohammad toevallig een reclame van Wakibi’s veldpartner FATEN op tv. De dag erna ging bij hun op kantoor langs. Eerder was hem opgevallen dat de koffie in dit deel van Jenin niet best was. Hij had daarom van een oude vriend geleerd hoe je kwaliteitskoffie kon maken en nu zag hij een kans om in een behoefte te voorzien.

Luister eens naar wat Mohammad hierover vertelt:
 


Zijn eerste lening van €900 gebruikte Mohammad om alles te kopen dat hij nodig had om zijn café op te zetten. Op de eerste dag maakte hij een omzet van 25NIS (€5). Vastbesloten om niet op te geven ging hij de dag erna koffie aanbieden aan voorbijgangers op straat. De eerste maand maakte hij een omzet van €90. Men vond zijn “Shawesh Koffie” lekker. Het sprak zich rond en zelfs uit andere delen van de stad kwamen mensen nu om zijn koffie te proberen. Maand na maand steeg zijn omzet. 

Begin 2014 vond hij het tijd zijn café uit te breiden en nam hij een tweede lening. Zijn zaak is nou bij iedereen in de gemeenschap bekend – overal in de stad kennen mensen zijn “Shawesh Koffie”. Van zijn lening kocht hij een kar, om mobiel te kunnen zijn met zijn verkoop. Hij ging koffie serveren op feesten en begrafenissen en samen met zijn populariteit, groeide zijn winst. In maart 2014 begon hij zijn lening van €1800 terug te betalen en in december van dat jaar was alles afbetaald. 

Hij vertelde ons dat hij Kiva* aan al zijn vrienden aanbeveelt. 

“Het is belangrijk dat als je leent, je het geld gebruikt voor een project – en dat je het niet aan dagelijkse dingen op maakt!” – Mohammad.


Toen we hem vroegen hoe zeer zijn leven veranderd is, moest hij bijna huilen van geluk en trots. Hij moest terugdenken aan de tijd dat hij zijn gezin niet kon onderhouden. Nu hebben ze genoeg en gezond eten en de financiële situatie van het gezin is nu veel zekerder. Zijn oudste zoon is 14 jaar en hij haalt goede cijfers op school. Het lukt Mohammad zelfs om geld apart te zetten voor de opleiding van zijn kinderen.

Mohammad is FATEN, Kiva en de leners ontzettend dankbaar. Hij doet een beroep op de leners om door te gaan met hun steun zodat mensen zoals hij een beter leven kunnen opbouwen voor zichzelf en hun gezinnen.

In de toekomst wil hij verbeteringen aanbrengen aan zijn woning, of verhuizen naar een grotere woning. Hij wil graag dat zijn kinderen een opleiding gaan volgen. Maar het meest van al wil hij doorgaan met zijn huidige tevreden leven, zonder zich zorgen te hoeven maken over zijn financiële situatie.

Wil jij ook leners als Mohammad in de Palestijnse gebieden steunen met een lening van €25 klik dan hier voor een overzicht van de beschikbare leningen. 


Vertaling: Arnold Vermeeren - redactie Wakibi

Bronnen:
- http://blog.kiva.org/2015/08/07/mohammads-story-coffee-community-in-the-west-bank
- https://medium.com/@Kiva/mohammad-s-story-coffee-community-in-the-west-bank-d90ab7b0f10e#.pejcach90
- http://pages.kiva.org/kivablog/2013/04/24/passport-series-palestinian-kiva-partners-go-the-extra-mile-to-empower-borrowers

* Wakibi biedt een platform waarop leners en Nederlandse uitleners op eenvoudige wijze bij elkaar gebracht worden. Het is onderdeel van een keten waarin iedere schakel van belang is. Een centrale rol daarin speelt het Amerikaanse Kiva. Wakibi betrekt haar leningen van Kiva en past die weer aan aan Nederlandse doelgroepen. Kiva maakt onder andere gebruik van zogenaamde ‘fellows’. Een Kiva fellow is een vrijwilligersrol die er o.a. op gericht is om via inzichten, ervaringen, foto's en verhalen uit het veld, ons allen een beter inzicht te geven in wat er in de verschillende gemeenschappen speelt. Op die manier kunnen we als gevolg van specifieke behoeften of gebeurtenissen een bepaald land, gebied, sector, of een specifieke doelgroep via onze website wat meer onder de aandacht brengen. In een eerder artikel schreven we daar al over.